Sales strategie

Bij veel technologiebedrijven is de sales niet altijd even efficiënt georganiseerd. Veelal wordt
er een directe sales strategie gehanteerd op basis van product, prijs en beschikbaarheid. Hameren
op de sterke punten van het product, een snelle levertijd of de laagste prijs is een beproefde
methode die zeker voor de korte termijn succesvol kan zijn. Maar in een markt waar transparantie
en globalisering een steeds grotere rol spelen, werkt die vaak onvoldoende.

Dit gaat niet alleen ten koste van de marge, ook bouw je op de langere termijn geen duurzame klantrelatie op.
Immers, waarschijnlijk wordt het product op basis van prijs en beschikbaarheid gekocht, terwijl juist andere
toegevoegde waarden (bijvoorbeeld service) meer marge opleveren. En er zijn meer redenen om de
bestaande sales strategie eens tegen het licht te houden.

Klanten willen vaak niet meer investeren, maar raken steeds meer Opex georiënteerd. Uw product wordt daarmee
vaak ook minder onderscheidend en uw organisatie des te meer. Ook verschuift uw verdienmodel op deze wijze
meer naar onderstroom omzetten, zodat uw sales zich -naast relatiebeheer- beter kan focussen op de grote projecten, tenders en deals met nieuwe klanten met een hogere “customer value”.

Wij hebben een zeer ruime ervaring met optimalisatie van bestaande sales strategieën en het helpen
opzetten van nieuwe strategieën die u meer omzet en meer marge gaan bieden. Samen met uw management
en uw sales mensen bedenken wij een winnende strategie en helpen deze te implementeren.

Alle onderdelen komen hierbij aan bod, vanuit een globale strategie naar marktbewerkingsplannen naar
accountplannen. Ook concrete zaken als: hoe breng ik een DMU en de relatiematrix van een grote
account in kaart, hoe voorkom ik dat een klant naar de concurrent vertrekt (bijvoorbeeld door de
“Brick Wall” methode) en hoe ontwikkel ik een gebalanceerde sales funnel?

Onze ondersteuning helpt zowel het management, onder andere met “Pipeline management”, als de sales
mensen zelf om succesvol te zijn in de verkoop van producten of diensten.